vrijdag 1 oktober 2010

Naaste familie..

In één zin: een prachtig programma! Een programma waarvan ik alle aankomende afleveringen wil zien. Het idee dat een gezin, waarin het (financieel) goed gaat, een ander gezin de helpende hand toe wil reiken om zo zélf weer verder te komen, spreekt me ontzettend aan. Via uitzendinggemist heb ik het terug gekeken, wat ik vaak doe met tv programma's omdat ik het soms door mijn werk niet diezelfde avond kan zien.

In deze aflevering (de aflevering van 30/09/2010) zie ik ook dingen die ik moeilijk kan begrijpen en die ik mij, vanuit mijn referentiekader, niet kan voorstellen. Dat de tienerzoon uit het 'arme' gezin, als ik het goed heb is hij nu een jaar of 17, geen bijbaan heeft maar dat hij wel 3 avonden naar de sportschool gaat en dit ook ergens nog normaal vindt. Terwijl de tienerdochter uit het 'rijke' gezin een bijbaan heeft in een eetcafé en zodoende haarzelf vaardigheden wil leren en zelfstandig wil zijn, want ze wil bijvoorbeeld haar telefoonabonnement zelf betalen.

Ik herken dit bij mezelf. Opgegroeid als enig kind in een ondernemers gezin en een ondernemers familie, heb ik ergens toch een andere moraal mee gekregen m.b.t. werken en iets willen bereiken of doen. Wil ik iets (doen), dan zal ik dat zelf moeten doen of ik zal er iets voor moeten doen en voorbeelden daarvan heb ik vanuit mijn directe omgeving te over.

Komt het uiteindelijk niet neer op je eigen zelfstandigheid?

1 opmerking:

Marga zei

Hoi Eigenstewijste,
Ik heb ook gekeken en vind het zeer zeker een programma met een interessante insteek. Helaas zag ik nog geen wisselwerking en was in mijn ogen toch meer dat de rijke familie de arme weer op de goede weg hielp, dank zij de middelen die zij wel ter beschikking hadden.