zaterdag 13 november 2010

Financiële potjes...

Vanochtend heb ik eerst €200,- over gemaakt naar mijn spaarrekening, dit bedrag bleef 'over' van het salaris uit mijn bijbaan. In excel, of eigenlijk heet het: Calc bij mij want ik gebruikt Open Office, heb ik een document (Financiële Planner genaamd ) met diverse werkbladen voor mijn financiën. Waaronder ook een werkblad van mijn spaarrekeningen, daarin blijf ik bijhouden wat er allemaal gebeurd met mijn geld.

Naast het werkblad van mijn spaarrekeningen (2 in totaal), heb ik ook nog ééntje voor de maand en 2 depositos. Het overzicht vind ik heerlijk! In excel heb ik 1 van mijn spaarrekening ook nog weer onderverdeeld in diverse potjes. Op dit moment heb ik 3 potjes en het geld wordt via een percentage, een soort van verdeelsleutel, in de potjes gestort. Momenteel heb ik het potje 'Flat' op een verdeelsleutel van 70% staan, dus als ik €100,- overmaak dan komt er €70,- in dat potje bij. Ook heb ik dan nog per potje een bedrag vastgesteld waar ik naar toe spaar en om het dan helemaal leuk te maken voor mezelf, heb ik nog een kolom toegevoegd waarin uitgerekend wordt hoeveel procent ik van het vastgestelde bedrag al in dat potje gespaard heb.

Ik zie dan als het ware echt groei op verschillende manieren, in geld en in procenten! Het stimuleert dan ook en ik merk ook aan mezelf dat ik niets uit de potjes naar mezelf terug boek, behalve vanuit het potje 'Reserve' want dat is mijn bufferpotje en mag ik vrij gebruiken. Herkenbaar?

Geen opmerkingen: